Politiet advarer efter mange svindelanmeldelser


Det er væltet ind med anmeldelser om telefonsvindel begået mod særligt ældre borgere i Sydøstjyllands Politikreds.

Det er den for tiden klassiske svindelmetode, hvor svindlerne ringer op og udgiver sig for at være fra banken – eller som i ét tilfælde fra politiet.

– Svindleren er typisk veltalende og tillidsvækkende og får overbevist borgeren om, at vedkommende er ved at blive svindlet, og at der for eksempel er mistanke om misbrug af kreditkortet. Det får borgeren til at udlevere kreditkort og i nogle tilfælde også pinkode, når en medgerningsperson, der også udgiver sig for at være fra en myndighed som eksempelvis banken eller politiet, efterfølgende dukker op på bopælen, siger politiinspektør Michael Weiss fra Sydøstjyllands Politi.

Ordensmagten har flere gange været ude og advare mod denne type svindel, men nu er det tilsyneladende nødvendigt igen:

– Vi henvender os denne gang særligt til familiemedlemmer, venner, naboer, besøgsvenner og hjemmehjælpere, som er i kontakt med ældre mennesker. Vores opfordring til jer er at dele vores information med de ældre i jeres omgangskreds om aldrig at udlevere deres konto- eller kodeoplysninger. Bank, politi eller andre myndigheder efterspørger aldrig dette – hverken telefonisk eller ved at møde op på en adresse, siger Michael Weiss.

Alene i år har Sydøstjyllands Politi modtaget omkring 50 anmeldelser om telefonsvindel begået mod ældre – blandt andet i Billund kommune.