Investeringer mindsker LEGOs driftsresultat

Niels B. Christiansen, administrerende direktør i LEGO . Foto: The LEGO Group


Mens omsætningen steg med fire pct til 14,8 mia kroner i første halvår i år, så må LEGO Koncernen i Billund konstatere et fald i driftsresultatet på 16 pct.

Det skyldes at koncernen har lavet betydelige investeringer i initiativer, der skal bringe læring gennem leg til endnu flere børn verden over. Sådan lyder det i en pressemeddelelse fra LEGO, der i dag sendte seneste regnskab på gaden.

Salget til forbrugerne steg med fem procent sammenlignet med første halvdel af 2018, og koncernen øgede sin markedsandel på de største markeder.

– Vi er tilfredse med resultatet i betragtning af de forandringer, der fortsat påvirker den globale legetøjsindustri. På trods af svære betingelser, fortsætter vi med at øge vores salg og markedsandel på vore største markeder, siger administrerende direktør i LEGO Koncernen, Niels B. Christiansen.

Om investeringerne, der har sendt det samlede driftsresultat nedad, siger han:

– Samtidig investerer vi i at skabe et stærkt fundament, der kan skabe vækst på den lange bane og inspirere kommende generationer af LEGO forbrugere. Investeringerne omfatter åbning af nye markeder, ekspansion i Kina, udviklingen af innovative butiksoplevelser samt spændende nye produkter og legeoplevelser, lyder det fra Niels B.Christiansen.