Kreativt projekt samler Billunds børn på tværs af skoler


Det var en blandet flok børn, der i dag mødtes i Billund Centret til projektet Belong fra Culture Shift. En klasse fra Den Internationale Skole og én fra BillundSkolen skal være sammen flere gange henover foråret og sommeren i projektet, der har til formål at få børnene til at tænke over, hvad det egentlig betyder at “høre til”. Bag projektet – der vandt Trekantområdets Kulturkatalysatorpris 2016 – står tre britiske kvinder, Rachel Faulkner, Lucy Read og Amanda John.

– Vi har allerede haft succes i Vorbasse med danske og internationale børn. De skal jo helst skabe noget kreativt, der kan vise, hvad der får dem til at føle, at de hører til. Men samtidigt kan vi se, at projektet giver venskaber på tværs af kulturer og skoler, og det er jo endnu bedre, fortæller projektleder og initiativtager Rachel Faulkner om projektet.

For mens projektet gør børnene klogere på sig selv, bliver de også klogere på hinanden og skaber et bånd mellem International School of Billund og BillundSkolen:

– Mange af vores elever er internationale og er måske ‘kun’ i Danmark i ét, to eller fem år. Men det er stadig vigtigt for dem at føle, at de er en del af fællesskabet – også uden for skolen. Belong hjælper med det, samtidig med, at det giver os, lærerne, en anledning til at snakke om det at høre til og det at flytte til et nyt sted, forklarer Jenna Murphy, som er klasselærer for de yngre elever i P3A.

Til dagens workshop i Billund Centret skulle børnene først tegne noget de ser som en stor del af deres liv – og derefter laver en 3D-model af det, som skal udstilles i en slags 3D-ramme.