Personer med usynlige handicap, der besøger Lalandia, WOW PARK, LEGOLAND eller LEGO House, kan fra 1. oktober bære Solsikkesnoren. Den fortæller personalet ved den pågældende attraktion, at personen har et usynligt handicap og kan have brug for ekstra tid, forståelse, forklaringer, tålmodighed eller hjælp.
For personer med usynlige handicap, som for eksempel autisme, alzheimers, hjerneskade, ADHD, angst, PTSD mv. kan det være stressende eller belastende at være i nye ukendte omgivelser og det kan være ekstra svært hvis man samtidig oplever at skulle forklare om ens udfordringer for at skabe forståelse.
Billund-attraktionerne tilslutter sig Solsikkeprogrammet, hvilket betyder at de træner medarbejderne til at vide, hvad et usynligt handicap er, hvad Solsikkesnoren betyder og hvordan man bedst møder en person, der har valgt at bære Solsikken.
Hos Videnscenter om Handicap er man begejstret for at attraktionerne i Billund som samlet destination har taget Solsikken til sig:
– At Billundattraktionerne går sammen bag Solsikken, får betydning for de mange familier hvor enten en forældre eller et barn har et usynligt handicap. Den tryghed det giver at kunne tage Solsikken på og ikke behøve forklare sig, vil helt sikkert betyde, at flere familier, der ellers vælger denne type oplevelser og ferier fra, i højere grad vil vælge den til, fortæller chef for Videnscenter om Handicap, Dorte Nørregaard.
Solsikkesnoren giver ingen særlige fordele. Den er et signal til medarbejderne om, at her er en person, der kan få brug for ekstra hensyn, tid, tålmodighed eller hjælp.
– Det er helt naturligt at Billund, som samlet destination ønsker at sikre inklusion og tilgængelighed for vores gæster, forældre som børn, med usynlige handicap. En fantastisk sidegevinst ved Solsikkeprogrammet har for Lalandia også været, at kolleger med usynlige handicap, nu også kan være synlige for både gæster og kolleger – og ikke mindst også at det har givet en styrket forståelse af, hvor vigtig en opgave det er, at sikre at alle, mødes med respekt og tålmodighed, og gives den ekstra hjælp og tid der kan være brug for. Samtidig tænker vi også at det vil være en hjælp til at gæsterne indbyrdes giver hinanden øget rum og plads, uanset om det er store eller små der bærer solsikkesnoren. At byde vores Solsikkegæster velkommen med omsorg, på den helt rigtige måde er en vigtig opgave, som vi i Billund er enormt stolte af, at løfte i flok, fortæller Chief Experience Officer i Lalandia, Mette Genz.