Analyse skal klarlægge fremtidens detailhandel


Hvad synes borgerne i Billund kommune egentlig om deres lokale handelsmuligheder?

Det har Billund ErhvervsFremme sat sig for at finde ud af – blandt andet via et spørgeskema, som er sendt ud til både borgere og butikker i dag. Her kan man vælge et skema for besvarelse af butikkerne i Billund og et tilsvarende for butikkerne i Grindsted.

– Men man må hellere end gerne udfylde for begge byer, siger Marianne Witte, der er forretningsudvikler hos Billund ErhvervsFremme og fortsætter:

– Jeg kan ikke være den eneste der handler i begge byer så det er vigtigt at man udfylder for begge byer, så vi bliver klogere på det hele, siger Marianne Witte.

Det konkrete mål med analyse er at finde ud af to ting:

– Den ene ting er at jeg skal kunne gå ned i den enkelte butik i Billund og Grindted og sige: det her hvad dine kunder siger om dig og din butik. Så har butiksejeren en mulighed for at gå ind og rette op på tingene og samtidig kan vi kompetenceudvikle den pågældende butik. Måske kan jeg se otte butikker der gør det fantastisk og så kan de måske medvirke til at hjælpe de butikker med knap så høj rating, siger Marianne Witte.

Derudover kan analysen også medvirke til en strategisk udvikling af detailhandlen:

– Vi kan blive klogere på hvilke butikker kunderne mener vi skal bruge tid og kræfter på at få hertil, siger Marianne Witte, der i øvrigt havde en stor aktie i eksempelvis at få Dansk Outlet til Grindsted.

Spørgeskemaet omkring handelslivet i Grindsted findes her, og Billund-delen findes her.