Mens Billund Lufthavn kæmper for at erstatte nogle af de 24 destinationer som Ryanair efterlod da lavprisflyselskabet trak sig fra både Billund og Aalborg i april, kommer lufthavnen nu med forklaringen på hvorfor irerne valgte at trække stikket.
Det skete på et møde i dag, hvor flere lokale turistaktører efterlyste både forklaring på Ryanairs exit og lufthavnens forventninger til de kommende år, hvad angår passagerer – særligt ind til Billund.
Ifølge direktør for ruteudvikling i Billund Lufthavn, Jesper Klausholm, skyldtes Ryanairs farvel en kombination af flere ting: nedgangen i produktion af fly på grund af Boeings leveringsproblemer, Airbus’ motorproblemer, der aktuelt har 350 fly grounded – og den danske regerings passagerafgift.
– Ryanair kunne ikke få nok fly til sine ruter rundt omkring, og kombineret med passagerafgiften i Danmark valgte man at slå med den store hammer i Billund for at sende flyene andre steder hen, forklarer Jesper Klausholm.
Forud for havde Ryanair krævet at Billund Lufthavn skulle betale passagerafgiften som den danske stat havde indført:
– Det hverken kunne eller ville vi, for så skulle vi gøre det for alle flyselskaber, siger Jesper Klausholm.
Ifølge ham har Ryanair været ude med meldinger til både den danske stat og andre EU-lande om, at indførelsen af passagerafgifter vil påvirke turismeindustrien – og det har den i hvert fald gjort i Billund, hvor turistaktørerne godt kan mærke, at man særligt mangler endags-turisterne i oplevelsesindustrien.
Men tallene er faktisk ikke så slemme, som rygtet kører i Billund:
– Over de næste ni måneder mister vi 112.000 gæster fra Ryanair – dét vi kalder hoveder på puder – og på årsbasis mellem 120-130.000 gæster. Men med de nye ruter vi har fået ind i stedet for Ryanair kommer der næsten 70.000 gæster ind i år på andre fly end det irske lavprisselskab – og vi arbejder stadig på at få flere gæster ind fra flere destinationer, siger Jesper Klausholm.
Således har turistsamarbejderne lokalt smidt samlet én mio kroner i markedsføring i Polen og Litauen – 750.000 kroner af pengene kommer fra Global Connected-midlerne – for at lokke flere med Wizzair flyene til Billund.
– Den kampagne mærker vi allerede positivt, lød det fra Kirsten Paugan fra Billund Airport Hotel, der har oplevet langt flere polakker og litauere på hotellet.
Også i England har man skruet op for markedsføringen – både for at få familierne med Norwegian til Billund ligesom voksne forsøges lokket til området med British Airways i de perioder på året, hvor der ikke er så meget gang i Legoland, eksempelvis.
Men er der håb om at Ryanair kommer tilbage, lyder det gentagne spørgsmål fra Billunds turistaktører?
– Ryanair er hjertelig velkomne tilbage i Billund Lufthavn, men det skal være på de samme betingelser som alle andre selskaber. Måske de vender tilbage om 2-3 år når der forhåbentlig er kommet gang i leverancen af fly igen, siger Jesper Klausholm.