Lokale virksomheder blev klogere på Googles muligheder

Dette billede, som Jonas Henriksen tog i Billund i januar 2020 er blevet set på Google 13.321 gange siden da. Foto: Jonas Henriksen


Det er meget muligt at vi i Billund kommune ikke så meget til turisterne sidste år i dét der blev kendt som corona-året. Men turisterne – og omverden – så os. Det må blive konklusionen efter gårsdagens webinar hos Billund ErhvervsFremme, hvor Google Local Guide, Jonas Henriksen, lærte fra sig med tips og tricks til at markedsføre sig via Google.

– Det var spændende at holde online workshop for butikker og virksomheder fra Billund/Grindsted-området. Efter at have besøgt området i januar 2020, var det dejligt at se nogle velkendte ansigter på skærmen, lød det fra Jonas Henriksen, der som nævnt besøgte Billund kommune sidste år.

På workshoppen fik de lokale virksomheder et nærmere indblik i Google My Business, der er et gratis værktøj fra Google, som kan give butikker, forretninger, overnatningssteder mv. meget mere synlighed og salg i deres lokalområde.

Blandt andet gælder det om at lægge flere fotos ud fra sin butik/virksomhed – noget som Jonas Henriksen gjorde i stor stil ved sit besøg. Som local guide går han nemlig på opdagelse i forskellige byer, og når han indtager frokost, aftensmad eller besøger en god butik eller seværdighed, tager han billeder og lægger ud på google med et par ord om virksomheden.

Og de billeder er i den grad blevet set, siden Jonas Henriksens besøg for lidt mere end et år siden. Faktisk er de butikker Jonas Henriksen besøgte blevet vist til Google-brugere mere end 240.000 gange – på baggrund af billederne.

Derfor er opfordringen fra Googles Local Guide ganske klar:

– Hvis flere virksomheder og butikker i Billund, Grindsted og omegn selv begyndte at lægge billeder op – og i øvrigt holder deres Google My Business opdateret – så ville det give et kæmpe boost til byens handelsliv, fastslår Jonas Henriksen.