Et halvt år efter det opsigtsvækkende brud med Socialdemokratiet har Jeyarajah “Ratch” Rasiah fundet et nyt politisk hjem.
Den tidligere socialdemokratiske 2. viceborgmester er nu officielt blevet medlem af Venstre og indtræder samtidig i Venstres gruppe i Billund Kommunalbestyrelse.
Dermed er et af de mest omtalte politiske forløb i Billund siden kommunalvalget i 2025 nået til sin foreløbige afslutning.
Ratch blev genvalgt til kommunalbestyrelsen for Socialdemokratiet ved kommunalvalget i november sidste år med 313 personlige stemmer, men allerede to dage efter valget meldte han sig ud af partiet og fortsatte som løsgænger. Dengang skabte beslutningen stor overraskelse i lokalpolitik, hvor Rasiah gennem mange år havde været en markant socialdemokratisk profil og fra november 2022 til udgangen af valgperioden fungerede som 2. viceborgmester.
Nu fortsætter den politiske karriere i Venstre – et markant politisk skifte for en lokalpolitiker, der i årevis var synonym med Socialdemokratiet i Billund Kommune.
– Beslutningen bygger på gode og ærlige samtaler gennem den seneste tid. Samtidig tager den afsæt i et samarbejde, som gennem mange år har været præget af respekt, tillid og gode relationer, siger Jeyarajah Rasiah.
Han ser samtidig frem til at blive en del af Venstres byrådsgruppe.
– Jeg glæder mig til samarbejdet med mine nye kolleger i Venstre og selvfølgelig vores dygtige borgmester Stephanie Storbank. Sammen vil vi arbejde for løsninger, der gør Billund Kommune til et endnu bedre sted at bo og leve.
Hos Venstre glæder borgmester Stephanie Storbank sig over partiets nye medlem.
– Jeg kender Ratch som en politiker med et stort hjerte for Billund Kommune. Han er optaget af at finde konstruktive løsninger og skabe resultater til gavn for borgerne, og derfor ser jeg meget frem til samarbejdet. Han er en erfaren og vellidt politiker både blandt byrådets medlemmer og folk i hele vores kommune, siger hun.
Også Venstres lokale formand, Annette Lundgaard, ser tilgangen som en styrkelse af partiet.
– Vi har haft en rigtig god dialog gennem længere tid, og jeg er meget glad for, at Ratch nu bliver en del af Venstre. Han har et stort engagement i Billund Kommune, og jeg er overbevist om, at han bliver en stærk del af vores hold i kommunalbestyrelsen og kan være med til at gøre en forskel i Venstre.
Med Ratchs indmeldelse vokser Venstres gruppe i Billund Kommunalbestyrelse til 11 medlemmer.



