Christiansborg går nu ind i striden om cykelstien mellem Billund og Grindsted

Debatten om, hvor placeringen af den kommende cykelsti mellem Billund og Grindsted, er nu nået helt til Christiansborg.

Folketingsmedlem Ulrik Knudsen (Danmarksdemokraterne), der er valgt i Sydjyllands Storkreds, har sammen med partifællen Hans Kristian Skibby stillet et spørgsmål til by-, land- og transportminister Signe Munk (SF). De vil vide, om det er muligt at flytte projektet fra de kommunale veje til en cykelsti langs hovedvejen – selv om det statslige tilskud oprindeligt er givet til den nuværende løsning.

Ifølge de to folketingsmedlemmer vil en cykelsti langs statsvejen være både kortere, billigere og forventeligt blive brugt af flere cyklister end den planlagte rute via Løvlund.

Hvis reglerne ikke giver mulighed for at ændre projektet, spørger de samtidig ministeren, om hun vil tage initiativ til at ændre lovgivningen, så der bliver større fleksibilitet i fremtidige cykelstiprojekter.

Baggrunden er den lokale debat om linjeføringen, hvor flere borgere har argumenteret for, at en direkte cykelsti langs hovedvejen vil være den mest attraktive løsning.

I et læserbrev kalder Ulrik Knudsen sagen et eksempel på, at bureaukrati risikerer at stå i vejen for den bedste løsning.

– Vi skal selvfølgelig vælge den løsning, som flest får glæde af. En cykelsti skal ikke bare eksistere – den skal bruges. Hvis den bliver længere og mindre praktisk, risikerer man, at folk vælger den fra. Så mister vi både effekten og trafiksikkerheden, skriver han.

Han mener, at staten bør lytte mere til lokale ønsker.

– Når lokale kender deres område bedst og peger på en løsning, der både er billigere, kortere og samlet set bedre for trafiksikkerheden, så skal vi lytte. Ellers risikerer vi at bruge penge på noget, som ikke virker efter hensigten, skriver Ulrik Knudsen.

Ministeren har endnu ikke besvaret spørgsmålet.