Et vellykket generationsskifte i KIRKBI er endt med et stort overskud i koncernen. Endda noget større end 2022, hvor resultatet endte på 10,7 mia.
Selskabets 2023-rapport, der er kommet på gaden i dag viser et finansielt resultat på 11,3 mia kroner – i et år hvor man i foråret afsluttede det glidende generationsskifte fra 3. til 4. generation af Kirk Kristiansen-familien. Her overtog Thomas Kirk Kristiansen rollen som bestyrelsesformand fra sin far, Kjeld Kirk Kristiansen, som dog stadig ejer KIRKBI sammen med sine tre børn, Thomas Kirk Kristiansen, Sofie Kirk Kristiansen og Agnete Kirk Thinggaard.
– Vi introducerede i årets løb en ny langsigtet vision for KIRKBI, der sætter retningen for vores aktiviteter i de kommende år. Vi vil med visionen accelerere indsatsen og investeringerne inden for digital leg og læring samt klima. Samtidig fortsætter de betydelige investeringer i den fortsatte udvikling af LEGO brandet, siger Søren Thorup Sørensen, CEO i KIRKBI A/S.
2023 var også året hvor LEGO Fonden og Ole Kirk’s Fond donerede henholdsvis 1,3 mia. og 0,3 mia. kroner til verdens udsatte børn og unge. Herudover bevilligede KIRKBI yderligere DKK 0,2 mia. til velgørende aktiviteter.
Men der er også hår i suppen, for KIRKBI har måtte nedskrive værdien af den amerikanske virksomhed, Brainpop, som man købte i 2022 for 6,8 mia kroner. Omsætningen i Brainpop voksede ifølge Børsen sidste år kun med to pct – og derfor har KIRKBI nu nedskrevet værdien i Brainpop med 2,6 mia kroner. Samtidig endte Merlin-ejerselskabet med et underskud på 900 mio kroner – særligt på grund af nedskrivninger af værdierne i LEGOLAND-parkerne i New York og i Sydkorea.