De ældste elever (6.-9. klasse) på Vorbasse Skole mangler noget at rive i. I hvert fald i uge 47, hvor eleverne har Praktisk Uge. Her arbejdes der med emnet Nødhjælp, hvor eleverne skal ud og tjene penge og samtidig samle ind til en velgørende organisation.
– Hele pointen er på en praktisk måde at få eleverne til at hjælpe andre. Det er en del af deres læseplan; at få en virkelighedsoplevelse, og det må vi sige det her er, siger en af lærerne i udskolingen på Vorbasse Skole, Marianne Schmidt.
Sammen med Heidi Stormer skal hun forsøge at skaffe jobs til eleverne, men tidligere år har vist, at det ikke bliver et problem.
– Vores erfaring viser, at der altid kommer noget at lave for eleverne, og vi har allerede fået positiv feedback fra både Brugsen og Hallen, siger de to lærere, der hæfter sig ved, at eleverne også ser frem til emneugen:
– De glæder sig til det, og ser frem til en god og anderledes uge. Deres følelse for det her plejer at vokse, når først de er i gang med det, og det forventer vi sker igen. Men det er altså en uge, der kræver lidt ekstra af både elever og lærere, da det for begge parter gælder om at være meget fleksible og opsøgende. For det duer ikke, at man bare sætter sig ind i et klasseværelse og venter på, der kommer et job. Der skal man altså ud og spørge bedsteforældre, naboer og andre, om de har nogle småjobs, man kan få løn for at lave, siger Heidi Stormer.
Eleverne deles i løbet af ugen op, så nogle kommer ud og får jobs, andre bliver på skolen og producerer forskellige ting, der kan sælges på markedet om torsdagen i uge 47, mens andre igen tjekker diverse velgørende organisationer ud, for at se hvilken der fortjener at få elevernes hårdt indsamlede penge. Undervejs i ugen skiftes der ud, så eleverne både er ude på arbejde og hjemme på skolen og producerer.
Sidste år fik en heldig organisation lige omkring 30.000 kroner fra de arbejdsomme elever på Vorbasse Skole.
Skulle der blandt læserne være nogle der har småjobs til eleverne, kan Heidi Stormer kontaktes på mail.