Læserbrev: Hærvejsmotorvejen kommer

Foto: Photomania


I kølvandet på den såkaldte ”CO2-affære”, der endte med udskiftning på transportministerposten, spores der rygter om, at den store brede trafikaftale fra juni 2021 nu skal genforhandles. Det kan vi fuldkommen afvise.

Det ville blive totalt kaotisk og skabe usikkerhed blandt borgere, virksomheder og kommuner i hele landet, hvis man kaster indholdet af en 15-årig aftale til 160 mia. kr. op i luften. Denne vigtige erkendelse findes glædeligvis hos alle aftalepartierne.

Men hvad så med de manglende CO2-tal relateret til anlægsprojekterne? Disse tal blev efterspurgt af Venstre under forhandlingerne som grundlag for politisk stillingtagen til de nye og gode teknologiske muligheder for at reducere CO2-udledningen i forbindelse med anlægsarbejderne. Vi fik ikke tallene på bordet. Men denne grønne opgave løser vi nu fremadrettet i forbindelse med realisering af de enkelte projekter. Det ændrer ikke på valget af konkrete vej- og baneprojekter i aftalen.

Konklusion: De besluttede projekter i aftalen, herunder Hærvejsmotorvejen, står ved magt. Nu er den vigtige opgave at sikre fremdriften, så den fastlagte tidsplan Hærvejsmotorvejen som minimum holdes. Desuden finder Venstre det afgørende, at vi efter næste folketingsvalg finder finansiering til de manglende etaper mellem Give og Billund samt Billund og Haderslev. Og vi har sådan set fundet pengene, nemlig de mange milliarder, der af de røde partier er reserveret til en total overflødig jernbane i Østjylland samt en jernbanebro over Vejle Fjord. Disse mange penge skal vi i stedet bruges til noget, som der er hårdt brug for, nemlig fremtidssikring af Den Jyske Transportkorridor i form af Hærvejsmotorvejens færdiggørelse.

 

Venlig hilsen

Anni Matthiesen, folketingsmedlem for Venstre og Kristian Pihl Lorentzen, folketingsmedlem og transportordfører for Venstre