Billund-virksomhed sælger ud

Foto: Jeppe Donslund


Fremover skal 50 medarbejdere i Billund-virksomheden, Ball Group, køre til Ikast for at komme på arbejde. Ball Group har nemlig solgt tre af firmaets fire brands til Ikast-virksomheden, DK Company.

Der er tale om mærkerne Culture, Pulz og Educe, som er solgt for 60 mio kroner, mens det såkaldte “curvy fashion brand”, Zizzi, bliver i Billund. Alle medarbejdere på de solgte brands er tilbudt tilsvarende stillinger i Ikast.

– Det er selvfølgelig lidt vemodigt, at de medarbejdere nu skal køre til Ikast i stedet for Billund, men jeg er glad for, at alle kan fortsætte i jobbet, siger administrerende direktør i Ball Group i Billund, Ole Holm til BillundOnline.

Ifølge ham er næsten alle ansatte, der er bosat i Billund beskæftiget indenfor it, økonomi og lager – og alle disse jobs forbliver i Billund.

Ole Holm forklarer salget af de tre brands med et ønske om at fokusere på Zizzi-brandet, der betegnes som modetøj, der er designet til de lidt større størrelser:

– Det var et spørgsmål om vi skulle være halvgode til det hele eller rigtig gode til det ene. Vi havde fået spredt os ud over flere brands, og nu vil vi gerne fokusere forretningen på Zizzi, hvor vi også har vores egne butikker. Dermed kan vi accelerere på den igangværende vækst på Zizzi, som kun er vokset i de seneste 6-7 år. Det betyder flere butiksåbninger, og ekspansion i både Tyskland og Holland, forklarer Ole Holm.

Udover salgsprisen på de 60 mio er der indgået en aftale om earnout i en ikke oplyst periode. Altså hvor Ball Group skal have en del af overskuddet på salg af mærkerne.

DK Company, der beskæftiger knap 2.000 medarbejdere, ejer i forvejen kendte mærker som f.eks. Cream, InWear, Matinique, Blend, b.young, Fransa og ICHI.