Direktør forlader Ball Group efter udfordrende år

Foto: Billund Photo


Modetøjsvirksomheden Ball Group med hovedsæde i Billund fik regnskabsmæssigt et udfordrende 2015. Et underskud på 13 mio forklares med en negativ udvikling i valutakurser samt faldende omsætning i 2015. Virksomheden melder dog selv, at man er i gang med at tilpasse forretningen og ser en positiv udvikling for 2016.

For Ball Group endte årsomsætningen på 577 mio. kr. – mod 586 mio. kr. i 2014. Men driftsresultatet faldt fra plus 17 mio i 2014 til et minus på 13 mio i 2015.

– Resultatet for 2015 er stærkt påvirket af en negativ udvikling i de væsentligste samhandelsvalutaer på samlet 22 mio. kr. samt restruktureringsomkostninger til sanering af franchisepartnere og nedskrivning af varelager på samlet 17-18 mio. kr, lyder forklaringen fra Ole Holm fra Ball Group.

Tilpasningen af forretningen har blandt andet betydet, at mærkerne Culture, Pulz og Educe blev solgt fra i begyndelsen af året, og Ball Group har således i dag udelukkende fokus på curvy fashion-mærket, Zizzi.

I forlængelse af frasalget overtager nuværende COO, Kuno Kildetoft, posten som CEO for Ball Group i stedet for Ole Holm. Han har efter eget ønske valgt at fratræde stillingen med det samme.

– 2015 har været et udfordrende år for Ball Group, men vi er kommet styrket igennem og ser lyst på fremtiden. Kuno og hele holdet bag Zizzi har formået at løfte brandet de senere år og står i dag med en stærk platform for international vækst. Efter et veloverstået frasalg er de fortsættende aktiviteter koncentreret omkring Zizzi, og jeg har derfor besluttet at give stafetten videre til Kuno, siger Ole Holm.

Hans afløser, Kuno Kildetoft, har en god tro på fremtiden:

– Vi har brugt de seneste år på at løfte brandprofilen for Zizzi, forbedre butiksporteføjlen samt udrulle online-salg til vores nærmarkeder. Frugterne heraf kunne vi delvist høste sidste år, hvor vi oplevede en markant fremgang i vores retail-performance. Rammerne er nu på plads for at genstarte udrulning af butikker samt ekspandere vores online-salg, og vi forventer derfor en betydelig vækst de kommende år, siger Kuno Kildetoft.