Fly nødbremsede med 300 kilometer i timen

DAT gav forventningsfulde feriegæster noget af en start på ferien i Tyrkiet lørdag morgen

Flyet – en Airbus 320 fra Danish Air Transport (DAT) lettede i første omgang planmæssigt klokken 08.05 fra Billund Lufthavn skriver eb.dk, men:

– Cirka 20 minutter inde i flyvningen vender vi om til Billund igen og lander, fordi der er et eller andet galt med flyet, som de vil kigge på, fortæller Jørn Frederiksen til eb.dk, der sammen med konen skal på ferie i den populære turistby Alanya.

– Efter noget tid bliver vi gennet ud af flyveren og ind i lufthavnshallen igen. Så går der to-tre timer, før de endelig mener, de har løst problemet, fortæller Jørn Frederiksen til eb.dk

Det er dog ikke tilfældet og under starten må piloten nødbremse flyet med 300 kilometer i timen

– Der er det heldigt, vi har sikkerhedssele på, for vi ryger bare frem i sæderne. Det er en meget, meget voldsom opbremsning, han foretager sig der fortæller Jørn Frederiksen til eb.dk.

– Han når at få styr på maskinen, inden der ikke er mere bane tilbage, og så bliver vi igen guidet hen til lufthavnshallen, fortæller Jørn Frederiksen, som sammen med de øvrige rystede passagerer slet ikke havde lyst til at stige om bord på det uheldsramte fly, skriver eb.dk

ifølge eb.dk nægtede flere passagerer at give DAT’s udfordrede maskine endnu en chance, og flyselskabet bøjede sig, og rekvirerede et erstatningsfly, der sendte passagererne af sted på ferie klokken 15

eb.dk har haft fat i DAT’s direktør, der roser piloten der fik stoppet det 72 tons tunge fly, og han forstå, godt at passagererne syntes, det var en ubehagelig oplevelse.

– Sådan et stop føles jo voldsomt, fordi flyet er oppe på 300 kilometer i timen, når du skal beslutte, om du skal flyve eller ej, og det kræver altså, at man skal stoppe hårdt op, når du skal stoppe 77 ton på den bane. Det føles voldsomt, men passagererne skal være glade for, at kaptajnen tager den beslutning siger Jesper Rungholm til Ekstra Bladet

– Alle har gjort det rigtige, og at passagererne er kede af det, kan jeg godt forstå, lyder det fra Jesper Rungholm til Ekstra Bladet

Kilde. eb.dk / Foto: Danish Air Transport