Læserbrev: Den lange skoledag

Med den nye skolereform er skoledagen blevet for lang for alt for mange børn, og de har næsten ikke tid til kammerater og fritidsaktiviteter. Det er svært for os forældre at følge med i vores børns skoledag, da skolen nu har overtaget lektielæsningen med den tvungne lektiecafé.

Derfor havde den konservative byrådsgruppe sat en sag på september måneds byrådsmøde, hvor vi ønskede, at Billund Kommune søgte undervisningsministeren om dispensation til at afkorte skoledagen med den tvungne lektiecafé og bruge den understøttende undervisning anderledes, så skolen kan tilrettelægge en større del af skoledagen lokalt. Det vil give mere frihed til den enkelte skole i forhold til at tilrettelægge skoledagen, så vores skoler får mere frihed og selvbestemmelse. I Det Konservative Folkeparti har vi tillid til, at skoleledere og lærere kan administrere mere frihed og selvbestemmelse til glæde for egen arbejdsmiljø og især børnenes faglige læring og fritid.

Vores forslag om at søge dispensation blev desværre stemt ned. Det undrede os en del, da næsten alle partier bag reformen nu har erkendt, at skoledagene er blevet forlange.

Heldigvis er der åbnet op for andre muligheder for at den enkelte skole kan afkorte skoledagen.

På sidste møde i Børne- og Kulturudvalget havde vi 2 punkter på dagsordenen, som begge giver mulighed for den enkelte skole selv at tilrettelægge undervisningen, så den passer til dem.

Det første forslag går ud på at skolen kan konvertere den understøttende undervisning til to-voksen undervisning i fagundervisningen. Det vil sige at man lokalt kan beslutte at benytte muligheden, hvis det vurderes at være den rigtige løsning, for at sikre klassens trivsel og faglige udvikling. Denne mulighed benyttes ikke særlig meget af kommunerne/skolerne, men der er allerede 2 skoler i Billund Kommune, som har forespurgt på muligheden for at benytte ordningen. Så der er helt klart et behov. Dette forslag blev heldigvis enstemmigt anbefalet af Børne- og Kulturudvalget, og det bliver forvaltningen, der får kompetencen til at konvertere den understøttende undervisning til to-voksen-undervisning.

Det andet forslag på vores møde drejede sig om konfirmandundervisningen. Her har undervisningsministeren åbnet op for forsøg med, at lade konfirmandundervisningen blive en del af den understøttende undervisning. Der har været henvendelse fra flere kommuner til ministeren, om at få lov til at placere konfirmandundervisningen i tid afsat til understøttende undervisning.

Det vil betyde at vores 7. klasser rundt omkring i kommunen slipper for skoledage helt til kl. 16:00. Der er også her allerede skoler fra kommunen, som har henvendt sig, for at få lov til at deltage i forsøget. Børne- og Kulturudvalget vedtog her, at sende en ansøgning om at komme med i forsøget. Når vi får tilsagn fra ministeren om, at vi kan deltage i forsøget, kan det allerede blive inden for indeværende år. Det betyder at vi forhåbentligt kan afkorte skoledagen med et par timer for 7. klasserne i kommunen.

Endelig ser det ud til at forligspartierne er kommet til fornuft, og har erkendt, at skoledagene simpelthen er blevet for lange, og jeg håber at vi med de 2 ovennævnte forslag kan være med til at rette op på nogle af de fejl, der er i den nye skolereform.

Næste opgave bliver at få skrottet den tvungne lektiecafé! Ikke fordi jeg er imod lektiecafé, men den skal være frivillig og tilpasset dem, som har behov for det. De elever, som gerne vil hjem og lave deres lektier evt. sammen med deres forældre kan få lov til det.

Så får vi ansvaret for vores børns læring og skolegang tilbage til forældrene.