Læserbrev: Ødelæg ikke en unik og velfungerende skole uden grund

Stenderup skole. Foto: stenderupskole.dk


Vi har i skolebestyrelsen på Stenderup skole været igennem en meget frustrerende tid, siden vi 18. august sidste år efter en uforudset elevnedgang blev kaldt ind til Borgmesteren og fik besked på, at vi ikke måtte køre med underskud, hvorfor noget måtte gøres. Det blev på mødet aftalt at vi i løbet af skoleåret 2015/16 skulle afdække mulige fremtidsscenarier for Stenderup skole i tilfælde af at den ikke kunne blive økonomisk bæredygtig.

Den 12. januar 2016 blev vi igen indkaldt til møde med Borgmesteren, Formanden for Børne og Kultur udvalget, Kommunaldirektøren, Børne- og kulturdirektøren samt Læringschefen. Her fik vi præsenteret et fremtidsscenarie omkring en sammenlægning med Søndre skole, som forvaltningen og skoleledelserne havde lavet. Derefter blev vi bedt om at træffe et valg omkring fremtiden (skolelukning, 0-4 kl. skole eller sammenlægning med Søndre skole) På grund af uenighed internt i skolebestyrelsen samt at vi gerne ville have mulighed for at fordøje fremtidsscenariet omkring sammenlægning med Søndre skole udbad vi os et par ugers betænkningstid, hvilket blev afslået og vi fik tildelt 30 min. til at træffe en beslutning, som vi troede vi havde et år til at udvikle. Vi valgte som bekendt en sammenlægning med Søndre skole, da vi vurderede dette som den mindst ringe af de mulige fremtidsscenarier, idet den bibeholdte en 6 kl. skole i Stenderup. Valget blev taget på trods af intern uenighed, stor overraskelse og tvetydige følelser, da vi jo allerhelst ville fortsætte den nuværende drift, som jo forbedres, når dette års lille 6 kl. årgang på 3 elever rykker ind til Søndre skole, hvorved vores elevtal igen stiger samtidig med at byrådet i det seneste budgetforlig har besluttet at tildele øgede midler til skoleområdet fremover.

Vi synes, at vi har et godt samarbejde med Søndre skole omkring overgangen fra Stenderup skole til Søndre skole og vi ønsker også at bibeholde det nuværende samarbejdet omkring læringsfællesskaber samt udvikle nye samarbejder som f.eks. fælles administration mm. hvor det kan være fordelagtigt for begge skoler.

Vi sidder nu tilbage i skolebestyrelsen med en sær følelse – det hele startede med et spørgsmål om økonomi – og vi sidder nu tilbage med et fremtidsscenarie, hvor vi ikke kan se de store økonomiske fordele, som vi ikke kan opnå blot ved øget samarbejde skolerne imellem. Når fremtidsscenariet jævnfør forvaltningens notat side 12 samtidig åbner op for fordelingen af ressourcer de to afdelinger imellem og vi i Søndre Skoles høringssvar kan læse at de allerede efterspørger øgede ressourcer til ledelse samt mulighed for at nedlægge små klassetrin i Stenderup, bliver vi for alvor bekymrede. Er Søndre skole mere pressede på økonomien end vi er? I så fald hvem skal finansiere hvem? Mon ikke afdeling Stenderup bliver den lille også i den sammenhæng?

Hvorfor skulle Søndre skoles ledelse være bedre til at drive børnehave og landsbyskole end en dedikeret nærværende lokal ledelse? Vi er stolte af Stenderup skole, som vi synes er veldreven og har en høj kvalitet indenfor læring og trivsel, hvilket underbygges af kvalitetsrapporterne. Vi har god ledelse og motiverede medarbejdere, hvilket har resulteret i kommunens laveste sygefravær på blot 2,6 %.

Medarbejderne arbejder kreativt og fleksibelt med læring, udvikling og trivsel, så de enkelte børn tilgodeses bedst muligt med f.eks. ugentlig fordybelsesdag, drama og valgfag for de innovations- og teknologiinteresserede. Personalet arbejder dedikeret med implementering af den nye skolereform samt kvalitetsudviklingsprogram og andre initiativer igangsat af Billund kommune. De mange initiativer kræver en stor ledelsesmæssig indsats, hvorfor Stenderup skole ville være stærkere stillet til at varetage kerneopgaven skoledrift, hvis der var finansiering til en fuldtidsskoleleder frem for de nuværende 70 % ledelse. Alternativt kunne der medfølge ledelsesressourcer i forbindelse med igangsættelses af initiativer.
Også i forhold til forældreinddragelse og forældreopbakning synes vi at Stenderup skole præsterer godt med høj deltagelse i kvalitetsundersøgelser (100 % besvarelse) samt stort engagement i forældremøder og arrangementer.

Med andre ord, vi har en rigtig god kultur og høj kvalitet på Stenderup skole, som vi frygter forsvinder, hvis Stenderup skole nedlægges og erstattes af en underafdeling af Søndre skole. Vi frygter øget sygefravær samt, at vi mister vores kompetente medarbejdere, som bevist har valgt at arbejde på en mindre landsbyskole og ikke i en underafdeling af en stor skole i en anden by. Vi frygter, at undervisningskvaliteten og børnenes trivsel falder som følge heraf. Vi frygter, at vores kendetegn som dramauger, fordybelsesdage, innovation og teknologi valgfag prioriteres væk. Vi frygter, at forældrenes og lokalsamfundets store arrangement og opbakning svinder hen, hvis Stenderup skole nedlægges og erstattes af en underafdeling af Søndre skole.
Jeg vil derfor bede jer være opmærksomme på at Stenderup skolebestyrelses høringssvar skal ses i lyset af, at vi var under den opfattelse, at en fortsættelse af vores nuværende drift og organisering ikke var en mulighed. Det er vores store frygt, at der med nedlæggelsen af Stenderup skole vil forsvinde langt mere værdi i form af både kvalitet, trivsel og økonomi end der kan vindes ved en udvidelse af Søndre skole med en underafdeling i Stenderup.

Kære politikere, det ligger nu i jeres hænder, at træffe den rette beslutning. I den forbindelse bør I huske på, at I altid kan vælge at nedlægge Stenderup skole og erstatte den med en underafdeling af Søndre skole, men I kan aldrig genskabe Stenderup skole, hvis først I har nedlagt den.
Jeg håber, I vil lytte til mine ord og træffe den rette beslutning for børn og forældre i Stenderup-Krogager.

Med venlig hilsen
Knud Husum, skolebestyrelsesformand, Stenderup Skole