Lokal erhvervsmand: LO kan ikke stoppe Ryanair


Læserbrev af: Jens Refshøj

Efter 3 år uden problemer i Billund Lufthavn varsler fagbevægelsen konflikt. Men fagbevægelsen begår selvmål, for det er utopi at tro at man kan holde Ryanair eller andre flyaktører væk. Og hvorfor skal man også det?

Ryanair forretningskoncept har glædet tusindevis af danskere hvert år og sågar skabt arbejdspladser. Vel og mærke arbejdspladser hvor medarbejderne frivilligt er mødt op uden tvang. Ryanair var den nye speedbåd, som blev hilst velkommen i konkurrencen mod bl.a. den tunge tanker, det delvise statsejede SAS.

Konfliktvarsling på hvilken baggrund?
Nu skal speedbåden stoppes. Men det burde ikke være rimeligt, at fagbevægelsen kan iværksætte en konflikt mod et selskab, hvor fagforeningen ikke har medlemmer repræsenteret. Det bliver spændende at følge om Ryanair kan få EU på sin side i denne sag.

Med den hetz Ryanair udsættes for, af fagbevægelsens side, er jeg glad for at jeg ikke medlem af nogen fagforening. Det kommer aldrig til at ske. Vi kan ikke stoppe konkurrencekræfterne i EU og hænge fast i forældede principper.

Liberalisering i flybranchen – et kig tilbage
I midten af 80’erne fløj Ryanair på ruten mellem Irland og England. I et marked præget af skarp konkurrence. Det var før discountbølgen var skyllet indover de fleste brancher, og flyselskaberne til forveksling lignede hinanden. Med høj grad af service, tilbagebetalinger på forsinkelser og personlig servicemindet betjening på næsten alle kontaktpunkter. I den tid hvor differentieringen imellem selskaberne alene foregik ved at skrue lidt op og ned på de samme parametre. Men til stadig var meget omkostningskrævende. Det minder lidt om SAS, ikke?

Resultatet var at flyselskaberne skiftevis måtte svinge sparekniven, for at få økonomien til at hænge sammen. Og i 1991 – efter 5-6 års intensiv kamp – var det Ryanairs tur til at stå i bunden af blenderen, og banken få minutter fra at trykke på knappen. I sidste minut blev selskabet dog reddet af en stor kapitalindsprøjtning fra Ryanair familien. Efterfølgende skiftede selskabet helt adfærd med et nyt forretningskoncept, som endelig adskilte selskabet fra de øvrige konkurrenter.

I takt med en større liberaliseringsgrad inden for flybranchen, som tillod flybranchens aktører fri prissætning af billetterne, åbnede der sig nemlig en international mulighed for Ryanair. Den nye strategi, inspireret af Southwest Airlines, gik ud på at fjerne alle ikke-værdiskabende aktiviteter og tilbyde kunderne branchens hidtil laveste priser. Som en konsekvens fjernede Ryanair mange af de konkurrence- og handlingsparametre, som hidtil havde karakteriseret såvel Ryanair som de øvrige flyselskaber. Men som, man vurderede, ikke havde tiltrukket et øget antal kunder og derfor ikke havde bidraget positivt til bundlinjen.

Med omkostningsprogrammet skar ledelsen konsekvent på før og under rejsen. Hvor man tidligere havde solgt sine pladser via rejseagenter, lancerede Ryanair direkte salg via callcenter. Senere efterfulgt af online internet booking, som allerede i 2001 genererede over 70% af totalsalget.

Men udover at skære på servicedelen hos kunderne, vendte man også blikket indad i jagten på omkostningsreducerende tiltag. Et af besparelsespunkterne var at reducere marketingsbudgettet. Færre ansatte i marketingafdelingen og bedre og mere målrettet annoncering i få udvalgte medier pressede billetprisen nedad.

Ved at skærpe blikket mod alle dele af virksomheden og skære så dybt som muligt, kunne Ryanair sikre konceptets bedste mulighed for overlevelse. Essensen var, at gjorde man det svært for eventuelle kopister at gøre det bedre, ville det også blive næsten umuligt at fravriste Ryanair førertrøjen igen. Så når Ryanair i dag kan prale af at have Europas – i gennemsnit – laveste priser og oftest er at finde øverst på sejrsskamlen, når det gælder punktlighed – fly til tiden – skyldes det forenklingsprocesserne.

Ryanairs stigende vækstkurve for flyvning af passagerer har haft stor effekt på branchens spilleregler, hvor andre low cost flyselskaber har forsøgt at adoptere de nye regler. Virksomheden er dog stadig best in class. Fra at flyve med 750.000 mennesker i 1985 til i dag at flyve med over 80 millioner mennesker, er der ingen tvivl om diagnosen. Ryanair har revolutioneret flybranchen, ændret spillereglerne og med en destroyer adfærd overfor de andre high cost flyselskaber bevist, at 80 millioner menneskers kundebehov var og er at blive transporteret fra A til B til lavest muligt pris.

Alle taber undtagen Ryanair
Billund Lufthavn lider et tab, såfremt halvdelen af Ryanair afgange forsvinder. Arbejdspladser forsvinder til andre lande, hvor Ryanair har base. 350.000 passagerer må finde andre farbare veje, eksempelvis ved at tage bilen til Hamborg eller Bremen og stige ombord på et fly, der tidligere landede i Billund. Kan du se pointen – jeg kan ikke!

Af Jens Refshøj

Læs også:

Foto: Privatfoto