Læserbrev: Fremtidens Borgerservice


Borgerservice i Billund Kommune trænger til en gentænkning. Dels af hensyn til medarbejdernes arbejdsforhold og dels for at forbedre den konkrete borgerservice vores kommune yder.

Arbejdet med at skabe fremtidens borgerservice i Billund Kommune handler for mig udelukkende om at forbedre borgerservicen for alle i Billund Kommune. Øvelsen handler ikke om at spare eller effektivisere.

Derfor kan vi ikke starte arbejdet med en præmis, der hedder, at en centralisering af borgerservice på Rådhuset er det rigtige, fordi det er mere effektivt for kommunen. Vi skal se på hvad der er mest effektivt for vores borgere. Vi skal blandt andet se på, hvordan andre kommuner er lykkedes med deres borgerservice. Det kan være at finde inspiration de steder, hvor det er lykkedes at smelte borgerservice sammen med informationssøgning på bibliotekerne. Måske giver det også mening at styrke de lettere borgerservice-opgaver på bibliotekerne og koncentrere de tungere andre steder. Det vigtigste er, at borgerne oplever, at de mest efterspurgte borgerservice-ydelser er lettilgængelige hvad enten det er geografisk eller digitalt. Også i Billund, der er en by i eksplosiv vækst.

Mogens Jørgensen fra Dansk Folkeparti har lanceret en idé om at lægge borgerservice i bymidten i Grindsted. Det ville give god mening ift. at trække flere mennesker ned i bymidten. Idéen skal medtænkes og undersøges så vidt idéen ikke kompromitterer målet med fremtidens borgerservice – at styrke borgernes oplevelse af borgerservice.

Venlig hilsen
Mads Søbye Helbo, byrådsmedlem liste B og medlem af Unge- og Kulturudvalget.